Epoki literackie, analizy wierszy, poradniki, słownik, piosenki

Analiza i interpretacja wiersza Franciszka Leśniaka “Na koniec roku szkolnego” (lub “Upływa szybko  życie”).

Z dedykacją dla wszystkich maturzystów, uczniów, zakochanych, rozstających się i nie tylko.
t e k s t i n t e r p r e t a c j a
Upływa śpiesznie życie,
jak potok płynie czas,
/za rok, za dzień, za chwilę
razem nie będzie nas./bis 

I młode lata nasze
upłyną prędko w dal,
/a w sercu pozostanie
tęsknota, smutek, żal./bis

O, jeszcze młodość nasza,
jakże szczęśliwi my,
/o, niech przynajmniej teraz
nie płyną gorzkie łzy./bis

Już nadszedł koniec szkoły,
nam u rozstajnych dróg,
/idącym w świat z otuchą
niech błogosławi Bóg!/bis

Jest to bardzo sentymentalna i uczuciowa piosenka o rozstaniu. 

W pierwszej strofie mowa jest o tym, iż życie bardzo szybko mija. Przypomina rwącą w potoku wodę. W refrenie poeta zawarł myśl o tym, że zżyci (być może zaprzyjaźnieni) ze sobą ludzie (przedszkole, szkoła, dom rodzinny, wakacyjni ukochani, praca, biwak itp.) wkrótce będą musieli się rozstać.

Młode lata szybko przeminą i odchodzą w dal – młodość przeminie. Pozostawią w sercu poczucie tęsknoty i smutku za chwilami, kiedy wspólnie z kimś (rówieśnikami, znajomymi, przyjaciółmi) coś razem się przeżywało.

Bohaterowie tej piosenki są młodzi, więc z tego mogą i powinni się cieszyć. Słowa refrenu wzywają ich do tego, aby nie płakali, nie wylewali łez (gorzkich – łez rozpaczy), bo wszystko przemija.

Nadszedł koniec szkoły i teraz każdy pójdzie swoją drogą. Tym wszystkim ludziom poeta życzy błogosławieństwa Boga i szczęścia.

Życie jest ulotną chwilką a rozstania to także strach przed nieznanym

Do przemyślenia

4listna koniczyna na szczęście

4listna koniczyna na szczęście

Autorem piosenki jest ksiądz Franciszek Leśniak (1846-1914), katecheta gimnazjalny, profesor seminarium duchownego, prałat kapituły tarnowskiej. Napisał ją na zakończenie roku szkolnego, aby wyrazić pewne uczucie żalu spowodowane rozstaniem się uczniów ze szkołą i ze sobą. Współcześnie piosenka jest używana podczas biesiad i przy okazji spotkań towarzyskich, gdy uczestnicy żegnają się na dłuższy lub nieokreślony czas. Na zakończenie roku szkolnego raczej mało kto ją śpiewa, chyba że są to uczestnicy wspólnej pożegnalnej biesiady. Pierwsze strofy mają charakter i wymowę uniwersalną, są nostalgiczne.

Słowa piosenki wyrażają tęsknotę za mijającym czasem i światem, kończącą się wspólnotą, być może wolnością od poważnych obowiązków itp.

Dla mnie przesłaniem piosenki jest refleksja nad przemijaniem. Wszystko kiedyś mija, a człowiek zawsze dąży do raju, miejsca i środowiska, w którym czuje się szczęśliwy. Zawsze warto starać się być lepszym niż się jest i temu szczęściu wychodzić naprzeciw. W młodości pytasz nauczyciela: “Po co mam się starać?”. Dopiero gdy Twoje dzieci dorosną, zrozumiesz, że stanie w miejscu jest wegetacją i dzieci nią nie nakarmisz… Szkoła to dobry czas na uczenie starania walki o szczęście.

Piosenka ta każdorazowo wyciska łzy. Znajduje się w repertuarze wielu zespołów muzycznych i chałturujących, można ją odnaleźć na płytach i składankach różnych wykonawców rockowych, tzw. disco polo i kapel biesiadnych. Jest śpiewana przez ludzi, którzy muszą się ze sobą pożegnać.

Każde pożegnanie jest także powitaniem nowej rzeczywistości. Bądź na nią przygotowana/ny, nie czekaj, aż uśmiechnie się do Ciebie los, sam o niego zawalcz i bądź szczęśliwa/y. 😉 Zerknij na artykuł napisany specjalnie dla Ciebie pt. Być sobą, być kimś?

Jedna odpowiedź na „Upływa szybko życie”

  • A kto wie jak brzmią przedostatnia i ostatnia zwrotka tej piosenki? “Ach wartko płynie życie i znika niby cień…niech pracą dla ojczyzny znaczy się każdy dzień.Już nadszedł koniec szkoły – nam u rozstajnych dróg – idącym w świat z otuchą, niech błogosławi Bóg”. Piosenka ta miała tytuł “Na koniec roku szkolnego”.

Skomentujesz?

Kontynuując czytanie, zgadzasz się z politykę cookies na tej stronie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close