Epoki literackie, analizy wierszy, poradniki, słownik, piosenki

O mlektury.pl?

Nazwa mlektury [emlektury] została utworzona w 2008 roku na wzór mbooki [embuki]: mobile (z j. ang. mobile phone – telefon przenośny, potocznie – komórka), book (z j. ang. – książka) – książka elektroniczna do czytania w telefonie = mbook, czyli specjalna aplikacja dostosowana do rodzajów telefonów i różnorodnej wielkości wyświetlaczy monochromatycznych i kolorowych. Portal mlektury.pl to na początku strona www, na której znajdowały się linki prowadzące do pobieranych na telefon aplikacji z epokami i opracowaniami lektur. Po pobraniu i instalacji na wyświetlaczach pojawiało się menu typu:

Starsze modele telefonów Telefony z kolorowymi wyświetlaczami Typy mbooków

Jak na początki XXI w. były to aplikacje awangardowe. Pobieranie na telefon komórkowy o niewielkiej pamięci wewnętrznej liczonej w kilobajtach nie było jednak popularne. Mówimy o czasach, gdy każda zaczynająca się minuta rozmowy telefonicznej kosztowała około 3 zł., nie było smartfonów i internetu w komórkach. Do każdego typu wyświetlacza i telefonu należało wykonać odpowiednią grafikę. Aktualnie opracowania zawarte na stronie są odczytywane przez każdego posiadacza smartfona z dostępem do internetu.

Dlaczego mlektury? Polski odpowiednik wyrazu: mbook – mksiążka brzmiał wówczas sztucznie i w ogóle się nie przyjął, także z racji pisowni: ę, ż – obcej dla angielskiego języka programowania. W takich okolicznościach powstała domena: mlektury.pl mająca oznaczać, iż chodzi o “mobilne lektury”, czyli lektury i opracowania do pobrania na/do telefon/u jako aplikacje.

Zdanie widniejące pierwotnie na stronie głównej: “Opracowania epok literackich i lektur na telefon” – internauci nie znający terminu “mbook” odczytywali jako ogłoszenie: “Pisanie na telefoniczne zamówienie”, co mijało się z prawdą. Na rynku księgarskim i w internecie istniało (i istnieje) wiele opracowań lektur (ściąg, bryków) dla uczniów wszystkich typów szkół – nie funkcjonowały jednak jako aplikacje na telefon komórkowy – mbooki.

Geneza strony

Historycznie pierwszą częścią portalu było opracowanie epok literackich i mini słownik terminów literackich – 1992/3. Po latach dołączyło opracowanie wybranych lektur i wierszy – 2008/10. Strona o epokach literackich, później blog poświęcony analizie wierszy i streszczeniom lektur zmienił się w portal. Jego ważnym elementem jest opracowanie części mowy na tablicach multimedialnych na stronie czm.mlektury.pl (wcześniej w domenie czesci-mowy.pl – 2011/15). Najnowsze elementy strony to Otwarty portal e-learningowy “Kocham język polski” – kochamjp.pl (poprzednio: “Jak pisać” – jp.mlektury.pl / bloger.mlektury.pl w domenie: projektyedukacyjne.eu – 2012 – 2014).

Nowością systemu dydaktycznego są rzutniki i tablice multimedialne. Można ich używać, wyświetlając artykuły portalu mlektury.pl podczas zajęć szkolnych. Zostały zaprojektowane w taki sposób, aby ułatwiać nauczycielom i uczniom dostęp do ważnych na lekcjach treści (spisy, streszczenia, plany lektur, syntezy), zawierają też przejścia do ciekawych miejsc sieci (Wikipedia – bibliografie, Wolnelektury). Syntezy epok literackich zawierają grafikę atrakcyjną dla wykładów. Większość pojęć we wpisach linkuje do słownika terminów literackich online, co precyzuje hasła i pozwala na dokonanie notatek w zeszycie – lub szybkie powtarzanie materiału.

Komentarze

Strona jest moderowana. Zachęcam do komentowania artykułów. Do publikacji przyjmowane są tylko komentarze merytoryczne, czyli dyskusje na temat treści artykułu lub komentarza. Jeśli użytkownik wysyła komentarz wulgarny, pusty lub o treści typu: “Ja mam to w nosie” oraz gdy podaje adres mailowy typu xxxeee@eqe.ew, program antyspamowy zatrzymuje taki komentarz i automatycznie banuje adres IP autora. Oznacza to, iż strona mlektury.pl będzie dla niego niewidoczna i nie będzie mógł z niej korzystać.

Pliki cookie – polityka prywatności

Strona mlektury.pl (zwana później Administratorem) pragnie zapewnić, iż szanuje Internautów (zwanych później Użytkownikami), w tym osoby odwiedzające naszą witrynę internetową oraz przywiązuje bardzo dużą wagę do respektowania praw im przysługujących, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do ochrony prywatności w Sieci.

Cookies

W ramach tej strony internetowej stosowane są następujące typy plików cookies:
a. „niezbędne” pliki cookies, które umożliwiają korzystanie z usług dostępnych w ramach strony internetowej, np. uwierzytelniające pliki cookies wykorzystywane do usług wymagających uwierzytelniania w ramach strony internetowej,
b. pliki cookies, które służą do zapewnienia bezpieczeństwa, np. wykorzystywane do wykrywania nadużyć w zakresie uwierzytelniania w ramach strony internetowej,
c. „wydajnościowe” pliki cookies, które umożliwiają zbieranie informacji o sposobie korzystania ze stron wchodzących w skład strony internetowej,
d. „funkcjonalne” pliki cookies, które umożliwiają „zapamiętanie” wybranych przez użytkownika strony internetowej ustawień i personalizację interfejsu, np. w zakresie wybranego języka lub regionu, rozmiaru czcionki, wyglądu strony internetowej itp.,
e. „reklamowe” pliki cookies, które umożliwiają dostarczanie użytkownikom strony internetowej treści reklamowych bardziej dostosowanych do ich zainteresowań.

Administrator wykorzystuje pliki typu cookies w celu:
a. utrzymywania sesji Użytkownika (po zalogowaniu), dzięki której Użytkownik nie musi na każdej podstronie Serwisu ponownie wpisywać loginu oraz hasła,
b. dostosowania serwisu do potrzeb Użytkownika,
c. tworzenia statystyk oglądalności podstron Serwisu,
d. opracowywania zagregowanych danych statystycznych, danych z pomiarów oraz danych na temat ogólnych trendów w celu wzmocnienia i optymalizacji działań marketingowych, promocyjnych i analitycznych.
Administrator informuje, że Użytkownik może poprzez zmianę ustawień przeglądarki wyłączyć obsługę plików «cookies». Najczęściej odpowiednia opcja znajduje się w zakładce prywatność lub ustawienia danego programu.

Linki
Administrator proponuje na swojej stronie mlektury.pl (i pokrewne) korzystanie z łącz do swoich stron oraz do strony Wikipedii.

Dostępność
Administrator zobowiązuje się dokładać należytej staranności, aby zapewnić nieprzerwany dostęp dla swoich użytkowników do strony internetowej.

Prawa autorskie

Właścicielem praw do opracowań, streszczeń i analiz, a także plansz flash jest ich autor Roman Rzadkowski. Wykorzystanie tych materiałów do celów innych niż użytek własny wymaga zgody pisemnej. Treści wierszy, teksty pdf  pobrano z internetu (literat.ug.edu.pl, wolnelektury.pl), podobnie grafiki.

Regulamin platformy e-learningowej “Kocham język polski”

  1. Platforma e-learningowa Moodle “Kocham język polski”: http://kochamjp.pl (zwana dalej Platformą), jest przeznaczona do wspomagania procesu dydaktycznego i kształcenia metodami online oraz na odległość.
  2. Użytkownikami Platformy są wszystkie osoby, które utworzą na niej swoje konto poprzez formularz dla użytkowników, podając wymagane obowiązkowe.
  3. W Regulaminie stosuje się następujące terminy:
    1. Użytkownik: Osoba posiadająca konto na Platformie.
    2. Student: Użytkownik zapisany na wybrany kurs lub szkolenie jako uczestnik.
    3. Nauczyciel/Prowadzący: Użytkownik posiadający uprawnienia pozwalające na prowadzenie kursu/szkolenia na Platformie.
    4. Administrator: osoba odpowiedzialna za poprawne działanie Platformy.
  4. Użytkownicy są zobowiązani do wypełnienia formularza we właściwościach profilu swoimi rzeczywistymi danymi osobowymi. Imię i nazwisko są niezależnymi polami w formularzu rejestracyjnym i ze względów bezpieczeństwa tak zwany “login” musi być różny od tych danych. Awatar (obrazek, który pojawia się przy wiadomościach Użytkownika) nie może być animacją.
  5. Niewłaściwe wypełnienie formularza rejestracyjnego, zidentyfikowanie wprowadzenia nieprawdziwych danych, ustalenie faktu udostępnienia konta oraz materiałów dydaktycznych uzyskanych z Platformy osobom niepowołanym powoduje zablokowanie konta.
  6. Dane osobowe Użytkowników są zabezpieczone programem i nie stanowią przedmiotu jakichkolwiek działań innych niż porządkowe, informacyjne dla Użytkowników: Studentów, Nauczycieli/Prowadzących kursy i Administratora.
  7. Po wypełnieniu formularza zakładania konta należy aktywować je, klikając w link przesłany na podany wcześniej e-mali ()lub skopiować link do przeglądarki). Użytkownik ma czas 7 dni na dokonanie potwierdzenia. Po upływie tego terminu konto zostanie automatycznie usunięte.
  8. Zalogowanie się na Platformie oznacza akceptację niniejszego Regulaminu.
  9. Pełną odpowiedzialność za materiały zamieszczane na Platformie (w tym kwestie praw autorskich) ponosi osoba publikująca.
  10. W wypowiedziach na Platformie nie wolno zamieszczać treści nieprzyzwoitych, nieprawdziwych, obraźliwych, obscenicznych (art. 141 Kodeksu Wykroczeń).
  11. Materiały i wypowiedzi zamieszczone przez użytkowników mogą być modyfikowane bądź usuwane przez Prowadzącego lub Administratora, gdy są one niezgodne z postanowieniami niniejszego Regulaminu. Dotyczy to w szczególności wypowiedzi i materiałów niezwiązanych z programem lub przebiegiem studiów.
  12. Nieprzestrzeganie Regulaminu może prowadzić do ograniczenia funkcji lub zablokowania konta na Platformie oraz do powiadomienia odpowiednich organów publicznych.
  13. Zadaniem Administratora jest dołożenie wszelkich starań, by zapewnić poprawne funkcjonowanie Platformy.
  14. Administrator nie ponosi odpowiedzialności za skutki nieprzewidzianego wadliwego funkcjonowania Platformy, a także rezultaty ujawnienia przez Użytkowników osobom niepowołanym poufnych danych, np. służących do logowania.
  15. Uwagi i zgłoszenia w sprawach dotyczących funkcjonowania, stosowania lub naruszeń niniejszego Regulaminu należy przesyłać na adres Administratora, używając do tego poniżej zamieszczonego formularza.
  16. Autor/Autorzy kursów zastrzegają sobie prawa autorskie do własności intelektualnych, jakimi są tworzone przez nich kursy.
  17. “Jak pisać?” ma prawo do modyfikowania Regulaminu Użytkownika.

Formularz kontaktowy

Kontynuując czytanie, zgadzasz się z politykę cookies na tej stronie. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close